Diabetes increases short- and long-term mortality after transcatheter aortic valve implantation (TAVI)

2014 | journal article; research paper. A publication with affiliation to the University of Göttingen.

Jump to: Cite & Linked | Documents & Media | Details | Version history

Cite this publication

​Diabetes increases short- and long-term mortality after transcatheter aortic valve implantation (TAVI)​
Puls, M. ; Bleckmann, A. ; Jacobshagen, C. ; Danner, B. C. ; Hasenfuß, G. ; Seipelt, R. & Schillinger, W. ​ (2014) 
DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift139(16) pp. 822​-828​.​ DOI: https://doi.org/10.1055/s-0034-1369863 

Documents & Media

License

GRO License GRO License

Details

Authors
Puls, Miriam ; Bleckmann, Annalen ; Jacobshagen, Claudius ; Danner, Bernhard C. ; Hasenfuß, Gerd ; Seipelt, Ralf; Schillinger, Wolfgang 
Abstract
Zusammenfassung Hintergrund und Fragestellung: Die Langzeitmortalitat nach einer kathetergestutzten Aortenklappenimplantation (TAVI) ist erheblich. Wir untersuchten daher den Einfluss eines Diabetes mellitus auf die eingriffsbedingte und die langfristige Mortalitat nach TAVI. Methodik: Eingeschlossen wurden 300 konsekutive Patienten (im Mittel 825 Jahre alt), die an unserem Zentrum mittels TAVI behandelt wurden (158 transapikale und 142 transfemorale Prozeduren). Diese wurden mittels telefonischer Kontakte systematisch nachverfolgt. 36% litten an einem Diabetes mellitus. Ergebnisse: Der Diabetes mellitus erwies sich als signifikanter Pradiktor der kurz- und langfristigen Mortalitat im Verlaufsbeobachtungszeitraum (Hazard Ratio 2,23; p<0,0001). Im Vergleich zu Patienten ohne Diabetes wiesen jene mit Diabetes ein deutlich erhohtes eingriffsbedingtes Risiko mit einer 2,5-fach erhohten 30-Tage-Mortalitat auf (18,3% vs. 7,3%, p=0,004). Diabetiker waren in erhohtem Ma ss e gefahrdet durch peri-interventionelle Schlaganfalle (p=0,04), schwerwiegende akute Nierenschadigung (p=0,003) und prolongierte Beatmungszeiten (p=0,01). Auch nach erfolgreicher Prozedur kam es unter den lebend Entlassenen im Langzeitverlauf zu signifikant mehr Todesfallen in der Gruppe der Diabetiker (56% vs. 30%, p<0,0001): Insbesondere starben 18% der Diabetiker (gegenuber 6% der Nicht-Diabetiker, p=0,003) an einer kongestiven Herzinsuffizienz und 7% der Diabetiker (gegenuber 2% der Nicht-Diabetiker, p=0,03) am plotzlichen Herztod. Damit hatten die Diabetiker auch nach erfolgreicher TAVI ein 3-fach hoheres Risiko, an eben den Todesursachen zu sterben, die durch die TAVI verhindert werden sollten. Folgerung: Diabetes mellitus ist ein starker Pradiktor eines ungunstigen kurz- und langfristigen Verlaufs nach TAVI. Dies sollte in uberlegungen zum Nutzen-Risiko-Verhaltnis des Eingriffes bei Diabetikern mit einbezogen werden. Abstract Background and aim: Long-term mortality after transcatheter aortic valve implantation (TAVI) in elderly patients with abundant comorbidities is considerable. We aimed to determine the impact of diabetes on short- and long-term mortality after TAVI. Methods: Our study includes 300 consecutive patients (mean age, 825 years) who underwent TAVI (158 transapical, 142 transfemoral procedures). All patients were followed by regular telephone contacts. 36% suffered from diabetes. Results: Diabetes could be identified as significant predictor of short- and long-term mortality after TAVI. In diabetic patients, 30-day-mortality was 2,5fold elevated (18.3% vs. 7.3%, p=0.004). Furthermore, they were at significantly higher risk of peri-interventional stroke (p=0.04), stage 3 acute kidney injury (p=0.003), and prolonged ventilation (p=0.01). Even after successful TAVI and discharge from hospital, long-term mortality was significantly elevated in diabetic patients (56% vs. 30%, p<0.0001). Of note, 25% of diabetic vs. only 8% of non-diabetic patients died from cardiac causes during follow-up, suggesting that TAVI is not able to reduce cardiac-related mortality risk in diabetic patients to the same extent as in non-diabetics. Conclusion: Diabetes represents a powerful predictor of adverse early and late outcome after TAVI. These findings should be incorporated into the assessment of the risk-to-benefit ratio of TAVI in diabetic patients.
Issue Date
2014
Publisher
Georg Thieme Verlag Kg
Journal
DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift 
ISSN
0012-0472
eISSN
1439-4413

Reference

Citations


Social Media