Malereien aus Papua-Neuguinea

2015-07 | thesis; master thesis. A publication with affiliation to the University of Göttingen.

Jump to: Cite & Linked | Documents & Media | Details | Version history

Cite this publication

​Malereien aus Papua-Neuguinea​
Günther, J. I. S.​ (2015)
Göttingen​: Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen. DOI: https://doi.org/10.3249/2363-894X-gisca-1 

Documents & Media

GISCA 1 Günther 2015.pdf4.56 MBAdobe PDF

License

Published Version

Attribution-NonCommercial 4.0 CC BY-NC 4.0

Details

Title Variant(s)
Akteure, Repräsentationen, Identitäten
Authors
Günther, Jasmin Ii Sabai
Abstract
Palmblattmalereien aus Papua-Neuguinea präsentieren sich in ihrem lokalen Kontext sowie in ethnologischen Museen und Galerien zeitgenössischer Kunst weltweit. Ihre Kategorisierung als Kunst oder Nicht-Kunst wird dabei stetig diskutiert, weil sie ‚traditionell‘ semantisch und nicht ästhetisch motiviert sind. Im Gegensatz zu einigen anderen Publikationen über Palmblattmalereien oder Kunst aus Papua-Neuguinea beleuchtet die vorliegende Arbeit kein ‚entweder-oder’, sondern ein ‚sowohl-als-auch‘. Es wird argumentiert, dass dies möglich ist, weil auch Dinge multiple Identitäten besitzen: so können die Palmblattmalereien hier u.a. als Vermittler von Mythen und Moral, Ausdrücke von Mensch-Umwelt- Beziehungen sowie Verweise auf Orte und Identitäten etabliert werden. Interessant ist, dass all diese Rollen auch auf zeitgenössische Werke zutreffen, deren Status als Kunst in der Regel nicht in Frage gestellt wird. Sie alle bilden (Re-)Präsentationsplattformen, die von unterschiedlichen Akteuren auf vielerlei Arten ausgehandelt werden und sich demnach trotz ihrer vermeintlich passiven Materialität ständig in Bewegung befinden. Hierbei handelt es sich nicht immer um Bewegungen physischer Natur, sondern hauptsächlich um Rekontextualisierungen, welche sich sowohl linear als auch simultan abspielen können. Die nachfolgende Arbeit macht die Dinge zu Beteiligten an Handlungen, die mit ihren hier entschlüsselten multiplen Identitäten einen Subjekt-Objekt-Dualismus in Frage stellen. Um die Wirkmacht der Malereien aufzuzeigen, verknüpft die Autorin relevante Literatur und Theorien aus dem ethnologischen Fachbereich mit eigenem ethnographischem Material, das in Papua-Neuguinea und Australien erhoben wurde.
Bark paintings of Papua New Guinea present themselves in their local contexts as well as in museums and galleries for contemporary art in other parts of the world. In these processes, their categorization as art or non-art is constantly discussed, because ‘traditionally’ their making is based on semantics and not aesthetics. In contrast to several other publications on bark paintings or art from Papua New Guinea, the present paper examines not an ‘either-or’, but an ‘as-well-as’. It is argued that this is possible because things also have multiple identities: in this way, bark paintings are established here as agents of myths and morals, articulations of human/non-human relationships as well as landmarks of places and identities. Interestingly, these roles are also performed by contemporary pieces, whose status as art is usually not disputed. In sum, they all form platforms for (re-)presentations that are negotiated by different actors in multiple ways. Therefore, they are – despite their perceived passive materiality – constantly in motion. These movements are not always of a physical nature, but consist mostly of recontextualizations, which can occur linearly but also simultaneously. The present paper establishes things as participants of actions that question a subject-object- dualism with their demonstrated multiple identities. To reveal the paintings’ agency, the author links relevant anthropological literature and theories with her own ethnographic material gathered in Papua New Guinea and Australia.
Issue Date
July-2015
Publisher
Institute for Social and Cultural Anthropology, Georg-August-Universität Göttingen
Series
GISCA Occasional Paper 
Extent
62
Language
German

Reference

Citations


Social Media