Dimensionen der Erziehung und Bildung

2005 | anthology. A publication with affiliation to the University of Göttingen.

Jump to: Cite & Linked | Documents & Media | Details | Version history

Cite this publication

​Dimensionen der Erziehung und Bildung​ ​
Hoffmann-Ocon, A.; Koch, K.& Schmidtke, A.​ (Eds.) (2005)
Göttingen: ​Universitätsverlag Göttingen. DOI: https://doi.org/10.17875/gup2005-67 

Documents & Media

kraul_book.pdf1.54 MBAdobe PDF

License

Published Version

Attribution-NoDerivs 2.0 CC BY-ND 2.0

Details

Editors
Hoffmann-Ocon, Andreas; Koch, Katja; Schmidtke, Adrian
Abstract
Dieser Band vereint zentrale - historische, biographische und schulbezogene - Aspekte der Bildung und Erziehung, die in ihrer Multiperspektivität auf die Vielseitigkeit einer ganzen wissenschaftlichen Disziplin, der Erziehungswissenschaft, verweisen. Tradierung und Innovation sind dabei die begrifflichen Klammern, die die inhaltlich breit gefächerten Beiträge dieses Bandes durchziehen und die mit Friedrich Schleiermachers auf eine offene Zukunft hin ausgelegtes Generationenverständnis als konstitutiv für die Pädagogik selbst gesehen werden können: Nur wer das Tradierte auslotet und mit dem Tradierten vertraut ist, kann innovativ sein - und nur ein innovativer Mensch kann das Tradierte überhaupt erkennen.
Central historical, biographical and school-related aspects of formation and education are brought together in this work to point to the diversity of educational sciences. Tradition and innovation are recurrent themes in all the articles. As Friedrich Schleiermacher puts it in his understanding of generations as constituent aspect of pedagogy itself: only who fathoms the tradition and who is aware of the tradition will be able to be innovative – and only an innovative person is able to recognize tradition.Central historical, biographical and school-related aspects of formation and education are brought together in this work to point to the diversity of educational sciences. Tradition and innovation are recurrent themes in all the articles. As Friedrich Schleiermacher puts it in his understanding of generations as constituent aspect of pedagogy itself: only who fathoms the tradition and who is aware of the tradition will be able to be innovative – and only an innovative person is able to recognize tradition.
Issue Date
2005
Publisher
Universitätsverlag Göttingen
Organization
Sozialwissenschaftliche Fakultät
ISBN
3-938616-00-8
978-3-938616-00-0
Extent
185
Language
German

Reference

Citations


Social Media