Prof. Dr. Viola Deutscher

 
Staff Status
unigoe
 

1-38 of 38
 
The bibliographical data in your publication list are complete
You can correct existing data in the blue highlighted fields.To do this, please click on the coloured field. It is not possible to delete data here.
Fields that are not marked in colour (e. g. the authors) can be edited using the input form. To do so, click on the in front of the respective publication.
The bibliographic data in your publication list may be incomplete. You can
  • add any missing data in the fields marked in red or
  • correct existing data in the blue highlighted fields.
To do this, please click on the coloured field. It is not possible to delete data here.
Fields that are not marked in colour (e. g. the authors) can be edited using the input form. To do so, click on the in front of the respective publication.
Check/Uncheck all
  • 2023 Book Chapter
    ​ ​LUCA office simulation – Gestaltung authentsicher und individualisierter Szenarien in einer computer­basierten Bürosimulation​
    Rausch, A.; Deutscher, V.  & Seifried, J.​ (2023)
    In: PersonalAusbilden : das aktuelle Nachschlagewerk für Praktiker. ​Köln: ​Dt. Wirtschafts­dienst.
    Details 
  • 2023 Journal Article
    ​ ​Digitales Prüfen prozess- und stakeholderorientiert denken mit der LUCA Office Simulation​
    Deutscher, V. ; Rausch, A. & Seifried, J.​ (2023) 
    Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis52(3) pp. 21​-25​.​
    Details 
  • 2023 Journal Article
    ​ ​Measuring the quality of workplace learning environments – a qualitative meta synthesis of employee questionnaires​
    Deutscher, V.   & Braunstein, A.​ (2023) 
    The journal of workplace learning35(9) pp. 134​-161​.​ DOI: https://doi.org/10.1108/JWL-06-2022-0074 
    Details  DOI 
  • 2022 Journal Article
    ​ ​Dropout from initial vocational training – A meta-synthesis of reasons from the apprentice's point of view​
    Böhn, S. & Deutscher, V. ​ (2022) 
    Educational Research Review35 art. 100414​.​ DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100414 
    Details  DOI 
  • 2022 Book Chapter
    ​ ​Assessment of vocational competences – Definitions, issues and quality criteria​
    Deutscher, V.  & Winther, E.​ (2022)
    In: Research approaches on workplace learning : insights from a growing field pp. 305​-320. ​Cham: ​Springer.
    Details 
  • 2022 Journal Article
    ​ ​LUCA Office Simulation – Wie nehmen Lehr­ende und Lernende die digitale Bürosimulation wahr?​
    Gentner, S.; Ludwig, S.; Braunstein, A.; Deutscher, V. ; Rausch, A. & Seifried, J.​ (2022) 
    Bildung und Beruf5 pp. 377​-382​.​
    Details 
  • 2022 Journal Article
    ​ ​A taxonomy of social embedding - A systematic review of virtual learning simulations in vocational and professional learning​
    Braunstein, A.; Deutscher, V. ; Seifried, J.; Winther, E. & Rausch, A.​ (2022) 
    Studies in educational evaluation72 art. 101098​.​ DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101098 
    Details  DOI 
  • 2022 Journal Article
    ​ ​Drop-out in dual VET: why we should consider the drop-out direction when analysing drop-out​
    Krötz, M. & Deutscher, V. ​ (2022) 
    Empirical Research in Vocational Education and Training14(1) pp. 1​.​ DOI: https://doi.org/10.1186/s40461-021-00127-x 
    Details  DOI  PMID  PMC 
  • 2021 Journal Article
    ​ ​Die web-basierte Bürosimulation LUCA – Funktionen, Einsatzmöglichkeiten und Forschungsausblick​
    Rausch, A.; Deutscher, V. ; Seifried, J.; Brandt, S. & Winther, E.​ (2021) 
    Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik117(3) pp. 372​-394​.​ DOI: https://doi.org/10.25162/zbw-2021-0017 
    Details  DOI 
  • 2021 Journal Article
    ​ ​Betriebliche Ausbildungsqualität – Eine Frage der Perspektive?​
    Krötz, M. & Deutscher, V. ​ (2021) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft24(6) pp. 1453​-1475​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-021-01041-4 
    Details  DOI 
  • 2021 Book Chapter
    ​ ​Design wirtschafts­beruflicher Lernumgebungen: Ein Ansatz zur Förderung und Analyse von Unterrichtsplanungs­kompetenz bei Studierenden der Wirtschafts­pädagogik​
    Aprea, C.; Deutscher, V.  & Seifried, J.​ (2021)
    In: Unterrichtsplanung in der Wirtschafts­didaktik : Aktuelle theorie-, empirie- und praxis­basierte Beiträge pp. 169​-193. ​Wiesbaden: ​Springer VS.
    Details 
  • 2021 Journal Article
    ​ ​Differences in Perception Matter – How Differences in the Perception of Training Quality of Trainees and Trainers Affect Drop-Out in VET​
    Krötz, M. & Deutscher, V. ​ (2021) 
    Vocations and learning14(3) pp. 369​-409​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s12186-021-09263-7 
    Details  DOI 
  • 2021 Journal Article
    ​ ​Berufliches Prüfungs­wesen: Kritik und mögliche Entwicklungs­perspektiven​
    Deutscher, V. ​ (2021) 
    BLV-Magazin, pp. 30​-32​.​
    Details 
  • 2021 Journal Article
    ​ ​Flexibel einsetzbare Lehr- und Lernplattform für kaufmännische Bildung: ​LUCA Office Simulation​
    Seifried, J.; Gentner, S.; Brandt, S.; Braunstein, A.; Deutscher, V. ; Gorshid, G. D. & Ludwig, S. et al.​ (2021) 
    VLB-Akzente30 pp. 9​-11​.​
    Details 
  • 2020 Journal Article
    ​ ​Fostering prospective teachers’ explaining skills during university education—Evaluation of a training module​
    Findeisen, S.; Deutscher, V. K.   & Seifried, J.​ (2020) 
    Higher Education81(5) pp. 1097​-1113​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-020-00601-7 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article
    ​ ​Development and Validation of a Learning Quality Inventory for In-Company Training in VET (VET-LQI)​
    Böhn, S. & Deutscher, V. K. ​ (2020) 
    Vocations and learning14(1) pp. 23​-53​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s12186-020-09251-3 
    Details  DOI 
  • 2019 Book Chapter
    ​ ​Berufliche Handlungs­kompetenz und ihre Diagnostik: zwischen Bildungs­anspruch und Verwertbarkeits­erfordernissen​
    Deutscher, V. ​ (2019)
    In: Beruf, Beruflichkeit, Employability pp. 95​-117. ​Bielefeld: ​wbv.
    Details 
  • 2019 Journal Article
    ​ ​Betriebliche Ausbildungsbedingungen im dualen System – Eine qualitative Meta-Analyse zur Operationalisierung in Auszubildendenbefragungen​
    Böhn, S. & Deutscher, V. ​ (2019) 
    Zeitschrift für Pädagogische Psychologie33(1) pp. 49​-70​.​ DOI: https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000234 
    Details  DOI 
  • 2019 Book Chapter
    ​ ​A conceptual framework for authentic competence assessment in VET: A logic design model​
    Deutscher, V.  & Winther, E.​ (2019)
    In: Handbook of Vocational Education and Training: Developments in the Changing World of Work pp. 317​-338. ​Cham: ​Springer.
    Details 
  • 2019 Journal Article
    ​ ​Zentrale Abschlussprüfungen in der Berufsausbildung – ein Plädoyer​
    Deutscher, V.   & Winther, E.​ (2019) 
    Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis48 pp. 11​-15​.​
    Details 
  • 2018 Journal Article
    ​ ​Zum Umgang mit fehlenden formalen Qualifikationen​
    Winther, E.; Jordanoski, G. & Deutscher, V. K. ​ (2018) 
    Unterrichtswissenschaft46(1) pp. 7​-20​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s42010-018-0012-1 
    Details  DOI 
  • 2018 Journal Article
    ​ ​Instructional sensitivity in vocational education​
    Deutscher, V.   & Winther, E.​ (2018) 
    Learning and Instruction53 pp. 21​-33​.​ DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.07.004 
    Details  DOI 
  • 2018 Book Chapter
    ​ ​Verfahren zur Erfassung von im Ausland formal und informell erworbener beruflicher Kompetenzen in der Aus- und Weiterbildung : Potentiale und Grenzen technologie­basierter Arbeits­platz­simulationen​
    Deutscher, V.  & Winther, E.​ (2018)
    In: Diagnostik bei Migrantinnen und Migranten : ein Handbuch pp. 317​-338. ​Göttingen: ​Hogrefe.
    Details 
  • 2018 Book Chapter
    ​ ​Designing competence assessment in VET for a digital future​
    Sangmeister, J.; Winther, E.; Deutscher, V. ; Bley, S.; Kreuzer, C.& Weber, S.​ (2018)
    In: Digital workplace learning: bridging formal and informal learning with digital technologies pp. 65​-92. ​Cham: ​Springer.
    Details 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Pädagogisch-psychologisches Wissen von Lehrkräften aus Schule und Erwachsenenbildung: Entwicklung und Erprobung eines Testinstruments​
    Marx, C.; Goeze, A.; Voss, T.; Hoehne, V.; Klotz, V. K.   & Schrader, J.​ (2017) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft20(S1) pp. 165​-200​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-017-0733-7 
    Details  DOI 
  • 2017 Book Chapter
    ​ ​Using digital media to assess and promote school and adult education teacher competence​
    Voss, T.; Goeze, A.; Marx, C.; Hoehne, V.; Klotz, V. K.  & Schrader, J.​ (2017)
    In: Informational environments: effects of use, effective designs pp. 125​-148. ​Cham: ​Springer.
    Details 
  • 2017 Book Chapter
    ​ ​Assessing tomorrow’s potential : a competence measuring approach in vocational education and training​
    Klotz, V. K.  & Winther, E.​ (2017)
    In: Competence assessment in education: research, models and instruments pp. 221​-243. ​Cham: ​Springer.
    Details 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Ausbildungs­qualität – theoretische Modellierung und Analyse ausgewählter Befragungs­instrumente​
    Klotz, V. K. ; Rausch, A.; Geigle, S. & Seifried, J.​ (2017) 
    Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online, pp. 1​-16​.​
    Details 
  • 2016 Journal Article | Erratum
    ​ ​Erratum zu: Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf​
    Klotz, V. K.   & Winther, E.​ (2016) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft20(1) pp. 139​-140​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-016-0719-x 
    Details  DOI 
  • 2016 Journal Article
    ​ ​Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf​
    Klotz, V. K.   & Winther, E.​ (2016) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft19(4) pp. 765​-782​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-016-0687-1 
    Details  DOI 
  • 2016 Book Chapter
    ​ ​Facing commercial competence: modeling domain-linked and domain-specific competence as key elements of vocational development​
    Winther, E.; Festner, D.; Sangmeister, J.& Klotz, V. K. ​ (2016)
    In: Economic competence and financial literacy of young adults : status and challenges pp. 149​-164. ​Opladen: ​Budrich.
    Details 
  • 2016 Book Chapter
    ​ ​Kompetenz­orientierte Assessments in der beruflichen Bildung – zur Grundlegung eines kompetenz­orientierten Prüfungs­wesens​
    Klotz, V. K.  & Winther, E.​ (2016)
    In: Kompetenz­orientierung : berufliche Kompetenzen entwickeln, messen und anerkennen pp. 173​-188. ​Bielefeld: ​W. Bertelsmann Verlag.
    Details 
  • 2016 Journal Article
    ​ ​Berufliche Kompetenzniveau­modellierung : eine Blaupause für die kaufmännische Domäne​
    Winther, E. & Klotz, V. K. ​ (2016) 
    Unterrichtswissenschaft44 pp. 131​-146​.​
    Details 
  • 2015 Journal Article
    ​ ​Kaufmännische Kompetenz im Ausbildungs­verlauf – Befunde einer pseudolängsschnittlichen Studie​
    Klotz, V. K.   & Winther, E.​ (2015) 
    Empirische Pädagogik29 pp. 61​-83​.​
    Details 
  • 2015 Monograph
    ​ ​Diagnostik beruflicher Kompetenzentwicklung: ​eine wirtschaftsdidaktische Modellierung für die kaufmännische Domäne​ ​
    Deutscher, V. ​ (2015)
    Wiesbaden​: Springer Gabler.
    Details 
  • 2015 Journal Article
    ​ ​Modeling the Development of Vocational Competence: a Psychometric Model for Economic Domains​
    Klotz, V. K. ; Winther, E. & Festner, D.​ (2015) 
    Vocations and learning8(3) pp. 247​-268​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s12186-015-9139-y 
    Details  DOI 
  • 2014 Journal Article
    ​ ​Promoting workforce excellence : formation and relevance of vocational identity for vocational educational training​
    Klotz, V. K. ; Billett, S. & Winther, E.​ (2014) 
    Empirical Research in Vocational Education and Training6 pp. 1​-20​.​
    Details 
  • 2014 Journal Article
    ​ ​Spezifika der beruflichen Kompetenzdiagnostik – Inhalte und Methodologie​
    Winther, E. & Klotz, V. K. ​ (2014) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft17(S1) pp. 9​-32​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-013-0455-4 
    Details  DOI 

Publication List

Type

Subtype

Date issued

Author

Language

Fulltext

Options

Citation Style

https://publications.goettingen-research-online.de URI: /cris/rp/rp115435
ID: 0000000
PREF: default TOKEN:

0

Sort

Issue Date
Title

Embed

JavaScript
Link

Export

Activate Export Mode
Deactivate Export Mode

Select some or all items (max. 800 for CSV/Excel) from the publications list, then choose an export format below.