Abteilung Didaktik der Biologie

1-45 of 45
 
Check/Uncheck all
  • 2022 Journal Article | 
    ​ ​The Challenge to Link Biology, Chemistry, and Physics: Results of a Longitudinal Study on Self-Rated Content Knowledge​
    Handtke, K.   & Bögeholz, S. ​ (2022) 
    Education Sciences12(12) art. 928​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/educsci12120928 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article | Research Paper | 
    ​ ​Land-Use and Health Issues in Malagasy Primary Education—A Delphi Study​
    Niens, J. ; Richter-Beuschel, L.   & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    Sustainability12(15) art. 6212​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/su12156212 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article | Research Paper
    ​ ​Self-rated content knowledge of biology, chemistry, and physics – developing a measure and identifying challenges for interdisciplinary science teaching​
    Handtke, K.   & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    RISTAL : Research in Subject-matter Teaching and Learning3 pp. 46​-67​.​ DOI: https://doi.org/10.23770/rt1832 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article | Research Paper | 
    ​ ​Knowledge of Student Teachers on Sustainable Land Use Issues–Knowledge Types Relevant for Teacher Education​
    Richter-Beuschel, L.   & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    Sustainability12(20) art. 8332​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/su12208332 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article | Research Paper | 
    ​ ​Arguments for Construct Validity of the Self-Efficacy Beliefs of Interdisciplinary Science Teaching (SElf-ST) Instrument​
    Handtke, K.   & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    European Journal of Educational Research9(4) pp. 1435​-1453​.​ DOI: https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.4.1435 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article | 
    ​ ​Modeling and Measuring Pre-Service Teachers’ Assessment Literacy Regarding Experimentation Competences in Biology​
    Joachim, C.; Hammann, M.; Carstensen, C. H. & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    Education Sciences10(5) pp. 140​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10050140 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article | Research Paper | 
    ​ ​Student Teachers’ Knowledge to Enable Problem-Solving for Sustainable Development​
    Richter-Beuschel, L.   & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    Sustainability12(1) art. 79​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/su12010079 
    Details  DOI 
  • 2020 Journal Article | 
    ​ ​Quantitative Modelling and Perspective Taking: Two Competencies of Decision Making for Sustainable Development​
    Böhm, M.; Barkmann, J.; Eggert, S. ; Carstensen, C. H. & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    Sustainability12(17) pp. 6980​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/su12176980 
    Details  DOI 
  • 2019 Conference Paper
    ​ ​Rahmenbedingungen, Voraussetzungen und Potentiale für Bildung für Nachhaltige Entwicklung in Grundschulen im Nordosten Madagaskars​
    Niens, J. ; Schwarzer, C. & Bögeholz, S. ​ (2019)
    In:Korn, Horst; Dünnfelder, Harald​ (Eds.), pp. 9​-15. ​Treffpunkt Biologische Vielfalt XVII - Interdisziplinärer Forschungsaustausch im Rahmen des Übereinkommens über die biologische Vielfalt​, Vilm.
    Bonn-Bad Godesberg​: Bundesamt für Naturschutz.
    Details 
  • 2019 Book Chapter
    ​ ​Kompetenzbereich Bewertung – Reflektieren für begründetes Entscheiden und gesellschaftliche Partizipation​
    Dittmer, A.; Bögeholz, S. ; Gebhard, U.& Hößle, C.​ (2019)
    In:​Groß, Jorge; Hammann, Marcus; Schmiemann, Philipp; Zabel, Jörg​ (Eds.), Biologiedidaktische Forschung: Erträge für die Praxis pp. 187​-208. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-58443-9_11 
    Details  DOI 
  • 2019 Book Chapter
    ​ ​Biologiedidaktische Interessenforschung: Empirische Befunde und Ansatzpunkte für die Praxis​
    Scheersoi, A.; Bögeholz, S.  & Hammann, M.​ (2019)
    In:​Groß, Jorge; Hammann, Marcus; Schmiemann, Philipp; Zabel, Jörg​ (Eds.), Biologiedidaktische Forschung: Erträge für die Praxis pp. 37​-55. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-58443-9_3 
    Details  DOI 
  • 2019 Journal Article | Research Paper | 
    ​ ​Self-Efficacy Beliefs of Interdisciplinary Science Teaching (SElf-ST) Instrument: Drafting a Theory-based Measurement​
    Handtke, K.   & Bögeholz, S. ​ (2019) 
    Education Sciences9(4) art. 247​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/educsci9040247 
    Details  DOI 
  • 2019 Conference Paper | 
    ​ ​Förderung biodiversitätsbezogener Interessen von Schüler innen als fachdidaktische Aufgabe für angehende Lehrkräfte – Konzeption und Evaluation einer Lehrveranstaltung​
    Danilschenko, M.; Matthiesen, F. K. ; Willems, A. S.   & Bögeholz, S. ​ (2019)
    In:Korn, Horst; Dünnfelder, Harald​ (Eds.), ​Treffpunkt Biologische Vielfalt XVII – Interdisziplinärer Forschungsaustausch im Rahmen des Übereinkommens über die biologische Vielfalt pp. 17​-23. ​Treffpunkt Biologische Vielfalt XVII - Interdisziplinärer Forschungsaustausch im Rahmen des Übereinkommens über die biologische Vielfalt​, Vilm.
    Bonn - Bad Godesberg​: Bundesamt für Naturschutz.
    Details 
  • 2018 Book Chapter
    ​ ​Bewertungskompetenz​
    Bögeholz, S. ; Hößle, C.; Höttecke, D.& Menthe, J.​ (2018)
    In:​Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst​ (Eds.), Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung pp. 261​-281. ​Berlin, Heidelberg: ​Springer Berlin Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-56320-5_16 
    Details  DOI 
  • 2018 Journal Article | Research Paper | 
    ​ ​How to Measure Procedural Knowledge for Solving Biodiversity and Climate Change Challenges​
    Richter-Beuschel, L. ; Grass, I. & Bögeholz, S. ​ (2018) 
    Education Sciences8(4) art. 190​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/educsci8040190 
    Details  DOI 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Enhancing Decision-Making in STSE Education by Inducing Reflection and Self-Regulated Learning​
    Gresch, H.; Hasselhorn, M. & Boegeholz, S. ​ (2017) 
    Research in Science Education47(1) pp. 95​-118​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-015-9491-9 
    Details  DOI  WoS 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Supporting Students' Learning and Socioscientific Reasoning About Climate Change-the Effect of Computer-Based Concept Mapping Scaffolds​
    Eggert, S. ; Nitsch, A.; Boone, W. J.; Nueckles, M. & Boegeholz, S. ​ (2017) 
    Research in Science Education47(1) pp. 137​-159​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-015-9493-7 
    Details  DOI  WoS 
  • 2017 Book Chapter
    ​ ​Modeling and Fostering Decision-Making Competencies Regarding Challenging Issues of Sustainable Development​
    Bögeholz, S. ; Eggert, S. ; Ziese, C.& Hasselhorn, M.​ (2017)
    In:​Leutner, Detlev; Fleischer, Jens; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard​ (Eds.), Competence Assessment in Education pp. 263​-284.  DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-50030-0_16 
    Details  DOI 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Evaluating Sustainable Development solutions quantitatively: Competence modelling for GCE and ESD​
    Böhm, M.; Eggert, S. ; Barkmann, J. & Bögeholz, S. ​ (2017) 
    Citizenship, social and economics education15(3) pp. 190​-211​.​ DOI: https://doi.org/10.1177/2047173417695274 
    Details  DOI 
  • 2017 Book Chapter
    ​ ​Methodology of Educational Measurement and Assessment​
    Bögeholz, S. ; Eggert, S. ; Ziese, C.& Hasselhorn, M.​ (2017)
    In:​Leutner, Detlev; Fleischer, Jens; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard​ (Eds.), Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments pp. 263​-284. ​Cham: ​Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-50030-0 
    Details  DOI 
  • 2015 Journal Article
    ​ ​Measuring the Interest of German Students in Agriculture: the Role of Knowledge, Nature Experience, Disgust, and Gender​
    Bickel, M.; Strack, M. & Boegeholz, S. ​ (2015) 
    Research in Science Education45(3) pp. 325​-344​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-014-9425-y 
    Details  DOI  WoS 
  • 2014 Journal Article
    ​ ​Students' Socioscientific Reasoning and Decision-making on Energy-related Issues-Development of a measurement instrument​
    Sakschewski, M.; Eggert, S. ; Schneider, S.   & Boegeholz, S. ​ (2014) 
    International Journal of Science Education36(14) pp. 2291​-2313​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2014.920550 
    Details  DOI  WoS 
  • 2014 Journal Article | 
    ​ ​Education for Sustainable Development in German Science Education: Past – Present – Future​
    Eggert, S. ; Barkmann, J.; Boegeholz, S.   & Boehm, M.​ (2014) 
    Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education10(4) pp. 231​-248​.​ DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2014.1079a 
    Details  DOI  WoS 
  • 2013 Journal Article
    ​ ​Training in Decision-making Strategies: An approach to enhance students' competence to deal with socio-scientific issues​
    Gresch, H. ; Hasselhorn, M. & Boegeholz, S. ​ (2013) 
    International Journal of Science Education35(15) pp. 2587​-2607​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2011.617789 
    Details  DOI  WoS 
  • 2013 Book Chapter
    ​ ​Entwicklung eines Testinstruments zur Messung von Schülerkompetenzen​
    Eggert, S.  & Bögeholz, S. ​ (2013)
    In:​Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst​ (Eds.), Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung pp. 371​-384. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-37827-0 
    Details  DOI 
  • 2013 Journal Article
    ​ ​Subjective theories of Indonesian agronomy and biology teacher students on environmental commons dilemmas​
    Koch, S.; Barkmann, J.; Sundawati, L. & Bögeholz, S. ​ (2013) 
    International research in geographical and environmental education22(2) pp. 120​-138​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/10382046.2013.779123 
    Details  DOI 
  • 2013 Journal Article | 
    ​ ​Chances and challenges of competence assessment for teaching and learning​
    Boegeholz, S.   & Eggert, S. ​ (2013) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft16 pp. 59​-64​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-013-0384-2 
    Details  DOI  WoS 
  • 2013 Journal Article | 
    ​ ​Knowledge of Indonesian University Students on the Sustainable Management of Natural Resources​
    Koch, S.; Barkmann, J.; Strack, M.; Sundawati, L. & Boegeholz, S. ​ (2013) 
    Sustainability5(4) pp. 1443​-1460​.​ DOI: https://doi.org/10.3390/su5041443 
    Details  DOI  WoS 
  • 2013 Journal Article | 
    ​ ​Identifying Non-Sustainable Courses of Action: A Prerequisite for Decision-Making in Education for Sustainable Development​
    Gresch, H. & Boegeholz, S. ​ (2013) 
    Research in Science Education43(2) pp. 733​-754​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-012-9287-0 
    Details  DOI  WoS 
  • 2013 Journal Article | 
    ​ ​Socioscientific Decision Making in the Science Classroom: The Effect of Embedded Metacognitive Instructions on Students' Learning Outcomes​
    Eggert, S. ; Ostermeyer, F.; Hasselhorn, M. & Bögeholz, S. ​ (2013) 
    Education Research International2013 art. 309894​.​ DOI: https://doi.org/10.1155/2013/309894 
    Details  DOI 
  • 2012 Journal Article
    ​ ​The specific relationship between disgust and interest: Relevance during biology class dissections and gender differences​
    Holstermann, N.; Ainley, M.; Grube, D.; Roick, T. & Boegeholz, S. ​ (2012) 
    Learning and Instruction22(3) pp. 185​-192​.​ DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.10.005 
    Details  DOI  WoS 
  • 2012 Book Chapter
    ​ ​University Students’ Perceptions of Common-Resource Dilemmas – the Need for Adjusted Curriculum in Indonesia​
    Koch, S.; Barkmann, J.; Sundawati, L.& Bögeholz, S. ​ (2012)
    In:​Kim, Mijung; Diong, C. H.​ (Eds.), Biology Education for Social and Sustainable Development pp. 385​-391.  DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-927-5_41 
    Details  DOI 
  • 2012 Book Chapter
    ​ ​Models and Modeling in Science Education​
    Schönborn, K. J.& Bögeholz, S. ​ (2012)
    In:​Treagust, David F.; Tsui, Chi-Yan​ (Eds.), Multiple Representations in Biological Education pp. 111​-128. (Vol. 7). ​Dordrecht: ​Springer Netherlands. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4192-8 
    Details  DOI 
  • 2010 Journal Article
    ​ ​Students' Use of Decision-Making Strategies With Regard to Socioscientific Issues: An Application of the Rasch Partial Credit Model​
    Eggert, S.   & Boegeholz, S. ​ (2010) 
    Science Education94(2) pp. 230​-258​.​ DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20358 
    Details  DOI  WoS 
  • 2010 Journal Article | 
    ​ ​Hands-on Activities and Their Influence on Students' Interest​
    Holstermann, N.; Grube, D. & Boegeholz, S. ​ (2010) 
    Research in Science Education40(5) pp. 743​-757​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-009-9142-0 
    Details  DOI  WoS 
  • 2009 Journal Article
    ​ ​The influence of emotion on students' performance in dissection exercises​
    Holstermann, N.; Grube, D. & Boegeholz, S. ​ (2009) 
    Journal of Biological Education43(4) pp. 164​-168​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2009.9656177 
    Details  DOI  WoS 
  • 2009 Journal Article | 
    ​ ​The Loss of Biodiversity as a Challenge for Sustainable Development: How Do Pupils in Chile and Germany Perceive Resource Dilemmas?​
    Menzel, S. & Boegeholz, S. ​ (2009) 
    Research in Science Education39(4) pp. 429​-447​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-008-9087-8 
    Details  DOI  WoS 
  • 2009 Journal Article | 
    ​ ​Kowledge transfer in biology and translation across external representations: Experts' views and challenges for learning​
    Schönborn, K. & Bögeholz, S. ​ (2009) 
    International Journal of Science and Mathematics Education7(5) pp. 931​-955​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-009-9153-3 
    Details  DOI 
  • 2008 Journal Article
    ​ ​Teacher self-efficacy and general pedagogical knowledge during teacher education​
    Schulte, K.; Boegeholz, S.   & Watermann, R.​ (2008) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft11(2) pp. 268​-287​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-008-0020-8 
    Details  DOI  WoS 
  • 2008 Journal Article
    ​ ​Fostering learning through stimulation of self-regulation in science lessons​
    Labuhn, A. S.; Boegeholz, S.   & Hasselhorn, M.​ (2008) 
    Zeitschrift für Pädagogische Psychologie22(1) pp. 13​-24​.​ DOI: https://doi.org/10.1024/1010-0652.22.1.13 
    Details  DOI  WoS 
  • 2007 Book Chapter
    ​ ​Bewertungskompetenz für systematisches Entscheiden in komplexen Gestaltungssituationen Nachhaltiger Entwicklung​
    Bögeholz, S. ​ (2007)
    In:​Krüger, Dirk; Vogt, Helmut​ (Eds.), Theorien in der biologiedidaktischen Forschung pp. 209​-220. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-68166-3_19 
    Details  DOI 
  • 2006 Journal Article
    ​ ​Education in Harz National Park – From Nature Experience to Education for Sustainable Development Der Nationalpark Harz als Bildungsort – Vom Naturerleben zur Bildung für eine nachhaltige Entwicklung​
    Bögeholz, S. ; Bittner, A. & Knolle, F.​ (2006) 
    Gaia15(2) pp. 135​-143​.​ DOI: https://doi.org/10.14512/gaia.15.2.13 
    Details  DOI 
  • 2006 Journal Article
    ​ ​Nature experience and its importance for environmental knowledge, values and action: recent German empirical contributions​
    Bögeholz, S. ​ (2006) 
    Environmental education research12(1) pp. 65​-84​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/13504620500526529 
    Details  DOI 
  • 2005 Journal Article
    ​ ​Von der waldbezogenen Umweltbildung zu einer waldbezogenen Bildung für eine nachhaltige Entwicklung – neue Wege für die Waldpädagogik ​
    Kohler, B.; Bittner, A. & Bögeholz, S. ​ (2005) 
    Schweizerische Zeitschrift für Forstwesen156(2) pp. 52​-58​.​ DOI: https://doi.org/10.3188/szf.2005.0052 
    Details  DOI 
  • 1999 Monograph
    ​ ​Qualitäten primärer Naturerfahrung und ihr Zusammenhang mit Umweltwissen und Umwelthandeln​ ​
    Bögeholz, S. ​ (1999)
    Wiesbaden​: Springer Fachmedien.
    Details 

Publication List

Type

Date issued

Subject

Fulltext

Options

Citation Style

Sort

Issue Date
Title

Embed

JavaScript
Link

Export

Activate Export Mode
Deactivate Export Mode

Select some or all items (max. 800 for CSV/Excel) from the publications list, then choose an export format below.