Prof. Dr. Susanne Bögeholz

 
Staff Status
unigoe
 

1-38 of 38
 
The bibliographical data in your publication list are complete
You can correct existing data in the blue highlighted fields.To do this, please click on the coloured field. It is not possible to delete data here.
Fields that are not marked in colour (e. g. the authors) can be edited using the input form. To do so, click on the in front of the respective publication.
The bibliographic data in your publication list may be incomplete. You can
  • add any missing data in the fields marked in red or
  • correct existing data in the blue highlighted fields.
To do this, please click on the coloured field. It is not possible to delete data here.
Fields that are not marked in colour (e. g. the authors) can be edited using the input form. To do so, click on the in front of the respective publication.
Check/Uncheck all
  • 2020 Journal Article | Research Paper
    ​ ​Self-rated content knowledge of biology, chemistry, and physics – developing a measure and identifying challenges for interdisciplinary science teaching​
    Handtke, K.   & Bögeholz, S. ​ (2020) 
    RISTAL : Research in Subject-matter Teaching and Learning3 pp. 46​-67​.​ DOI: https://doi.org/10.23770/rt1832 
    Details  DOI 
  • 2019 Conference Paper
    ​ ​Rahmenbedingungen, Voraussetzungen und Potentiale für Bildung für Nachhaltige Entwicklung in Grundschulen im Nordosten Madagaskars​
    Niens, J. ; Schwarzer, C. & Bögeholz, S. ​ (2019)
    In:Korn, Horst; Dünnfelder, Harald​ (Eds.), pp. 9​-15. ​Treffpunkt Biologische Vielfalt XVII - Interdisziplinärer Forschungsaustausch im Rahmen des Übereinkommens über die biologische Vielfalt​, Vilm.
    Bonn-Bad Godesberg​: Bundesamt für Naturschutz.
    Details 
  • 2019 Book Chapter
    ​ ​Kompetenzbereich Bewertung – Reflektieren für begründetes Entscheiden und gesellschaftliche Partizipation​
    Dittmer, A.; Bögeholz, S. ; Gebhard, U.& Hößle, C.​ (2019)
    In:​Groß, Jorge; Hammann, Marcus; Schmiemann, Philipp; Zabel, Jörg​ (Eds.), Biologiedidaktische Forschung: Erträge für die Praxis pp. 187​-208. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-58443-9_11 
    Details  DOI 
  • 2019 Book Chapter
    ​ ​Biologiedidaktische Interessenforschung: Empirische Befunde und Ansatzpunkte für die Praxis​
    Scheersoi, A.; Bögeholz, S.  & Hammann, M.​ (2019)
    In:​Groß, Jorge; Hammann, Marcus; Schmiemann, Philipp; Zabel, Jörg​ (Eds.), Biologiedidaktische Forschung: Erträge für die Praxis pp. 37​-55. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-58443-9_3 
    Details  DOI 
  • 2018 Journal Article | Research Paper
    ​ ​Herausforderung Interdisziplinäres Unterrichten in der Lehrerbildung - Das Göttinger Zertifikatsmodell​
    Eggert, S. ; Bögeholz, S. ; Oberle, M. ; Sauer, M.; Schneider, S. & Surkamp, C. ​ (2018) 
    Journal für LehrerInnenbildung18(3) pp. 51​-55​.​
    Details 
  • 2018 Book Chapter
    ​ ​Wirksamer Biologieunterricht - Biology and Beyond: ​Schülerinnen und Schüler für eine Teilhabe an Wissenschaft und Gesellschaft qualifizieren​
    Bögeholz, S.  & Eggert, S. ​ (2018)
    In:​Wilhelm, Markus​ (Ed.), Wirksamer Biologieunterricht pp. 27​-37. ​Baltmannsweiler: ​Schneider Verlag Hohengehren.
    Details 
  • 2018 Book Chapter
    ​ ​Bewertungskompetenz​
    Bögeholz, S. ; Hößle, C.; Höttecke, D.& Menthe, J.​ (2018)
    In:​Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst​ (Eds.), Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung pp. 261​-281. ​Berlin, Heidelberg: ​Springer Berlin Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-56320-5_16 
    Details  DOI 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Enhancing Decision-Making in STSE Education by Inducing Reflection and Self-Regulated Learning​
    Gresch, H.; Hasselhorn, M. & Boegeholz, S. ​ (2017) 
    Research in Science Education47(1) pp. 95​-118​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-015-9491-9 
    Details  DOI  WoS 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Supporting Students' Learning and Socioscientific Reasoning About Climate Change-the Effect of Computer-Based Concept Mapping Scaffolds​
    Eggert, S. ; Nitsch, A.; Boone, W. J.; Nueckles, M. & Boegeholz, S. ​ (2017) 
    Research in Science Education47(1) pp. 137​-159​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-015-9493-7 
    Details  DOI  WoS 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Fledermausschutz und Windenergie - Fächerverbindender Anfangsunterricht zwischen Physik und Biologie​
    Cirkel, J. ; Eggert, S.; Lewing, J.; Bögeholz, S.   & Schneider, S.​ (2017) 
    Naturwissenschaften im Unterricht. Physik28(161) pp. 22​-27​.​
    Details 
  • 2017 Book Chapter
    ​ ​Modeling and Fostering Decision-Making Competencies Regarding Challenging Issues of Sustainable Development​
    Bögeholz, S. ; Eggert, S. ; Ziese, C.& Hasselhorn, M.​ (2017)
    In:​Leutner, Detlev; Fleischer, Jens; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard​ (Eds.), Competence Assessment in Education pp. 263​-284.  DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-50030-0_16 
    Details  DOI 
  • 2017 Journal Article
    ​ ​Evaluating Sustainable Development solutions quantitatively: Competence modelling for GCE and ESD​
    Böhm, M.; Eggert, S. ; Barkmann, J. & Bögeholz, S. ​ (2017) 
    Citizenship, social and economics education15(3) pp. 190​-211​.​ DOI: https://doi.org/10.1177/2047173417695274 
    Details  DOI 
  • 2017 Book Chapter
    ​ ​Methodology of Educational Measurement and Assessment​
    Bögeholz, S. ; Eggert, S. ; Ziese, C.& Hasselhorn, M.​ (2017)
    In:​Leutner, Detlev; Fleischer, Jens; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard​ (Eds.), Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments pp. 263​-284. ​Cham: ​Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-50030-0 
    Details  DOI 
  • 2015 Journal Article
    ​ ​Measuring the Interest of German Students in Agriculture: the Role of Knowledge, Nature Experience, Disgust, and Gender​
    Bickel, M.; Strack, M. & Boegeholz, S. ​ (2015) 
    Research in Science Education45(3) pp. 325​-344​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-014-9425-y 
    Details  DOI  WoS 
  • 2014 Journal Article
    ​ ​Students' Socioscientific Reasoning and Decision-making on Energy-related Issues-Development of a measurement instrument​
    Sakschewski, M.; Eggert, S. ; Schneider, S.   & Boegeholz, S. ​ (2014) 
    International Journal of Science Education36(14) pp. 2291​-2313​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2014.920550 
    Details  DOI  WoS 
  • 2013 Journal Article
    ​ ​Training in Decision-making Strategies: An approach to enhance students' competence to deal with socio-scientific issues​
    Gresch, H. ; Hasselhorn, M. & Boegeholz, S. ​ (2013) 
    International Journal of Science Education35(15) pp. 2587​-2607​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2011.617789 
    Details  DOI  WoS 
  • 2013 Book Chapter
    ​ ​Entwicklung eines Testinstruments zur Messung von Schülerkompetenzen​
    Eggert, S.  & Bögeholz, S. ​ (2013)
    In:​Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst​ (Eds.), Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung pp. 371​-384. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-37827-0 
    Details  DOI 
  • 2013 Journal Article
    ​ ​Subjective theories of Indonesian agronomy and biology teacher students on environmental commons dilemmas​
    Koch, S.; Barkmann, J.; Sundawati, L. & Bögeholz, S. ​ (2013) 
    International research in geographical and environmental education22(2) pp. 120​-138​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/10382046.2013.779123 
    Details  DOI 
  • 2012 Journal Article
    ​ ​The specific relationship between disgust and interest: Relevance during biology class dissections and gender differences​
    Holstermann, N.; Ainley, M.; Grube, D.; Roick, T. & Boegeholz, S. ​ (2012) 
    Learning and Instruction22(3) pp. 185​-192​.​ DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.10.005 
    Details  DOI  WoS 
  • 2012 Book Chapter
    ​ ​University Students’ Perceptions of Common-Resource Dilemmas – the Need for Adjusted Curriculum in Indonesia​
    Koch, S.; Barkmann, J.; Sundawati, L.& Bögeholz, S. ​ (2012)
    In:​Kim, Mijung; Diong, C. H.​ (Eds.), Biology Education for Social and Sustainable Development pp. 385​-391.  DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-927-5_41 
    Details  DOI 
  • 2012 Book Chapter
    ​ ​Models and Modeling in Science Education​
    Schönborn, K. J.& Bögeholz, S. ​ (2012)
    In:​Treagust, David F.; Tsui, Chi-Yan​ (Eds.), Multiple Representations in Biological Education pp. 111​-128. (Vol. 7). ​Dordrecht: ​Springer Netherlands. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4192-8 
    Details  DOI 
  • 2010 Report
    ​ ​Förderung von Bewertungskompetenz im Biologieunterricht durch zusätzliche Strukturierungshilfen beim Kooperativen Lernen: ​Ein Beispiel für Veränderungsmessung​
    Eggert, S. ; Bögeholz, S. ; Hasselhorn, M.& Watermann, R.​ (2010)
    Details 
  • 2010 Report
    ​ ​Wie verarbeiten Schüler/innen Sachinformationen in Problem- und Entscheidungssituationen Nachhaltiger Entwicklung?: ​Ein Beitrag zur Bewertungskompetenz​
    Gausmann, E.; Eggert, S. ; Hasselhorn, M.; Watermann, R.& Bögeholz, S. ​ (2010)
    Details 
  • 2010 Journal Article
    ​ ​Students' Use of Decision-Making Strategies With Regard to Socioscientific Issues: An Application of the Rasch Partial Credit Model​
    Eggert, S.   & Boegeholz, S. ​ (2010) 
    Science Education94(2) pp. 230​-258​.​ DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20358 
    Details  DOI  WoS 
  • 2010 Journal Article
    ​ ​How to handle students of factual information in problem and Sustainable development decision-making situations? Will help in evaluating competence.​
    Gausmann, E.; Eggert, S. ; Hasselhorn, M.; Watermann, R. & Boegeholz, S. ​ (2010) 
    ZEITSCHRIFT FUR PADAGOGIK, pp. 204​-215​.​
    Details  WoS 
  • 2009 Journal Article
    ​ ​INFLUENCE OF VALUES, BELIEFS AND PROBLEM PERCEPTION ON PERSONAL NORMS FOR BIODIVERSITY PROTECTION​
    Dervisoglu, S.; Menzel, S.; Soran, H. & Boegeholz, S. ​ (2009) 
    HACETTEPE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-HACETTEPE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION,(37) pp. 50​-59​.​
    Details  WoS 
  • 2009 Journal Article
    ​ ​The influence of emotion on students' performance in dissection exercises​
    Holstermann, N.; Grube, D. & Boegeholz, S. ​ (2009) 
    Journal of Biological Education43(4) pp. 164​-168​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2009.9656177 
    Details  DOI  WoS 
  • 2009 Journal Article
    ​ ​KNOWLEDGE TRANSFER IN BIOLOGY AND TRANSLATION ACROSS EXTERNAL REPRESENTATIONS: EXPERTS' VIEWS AND CHALLENGES FOR LEARNING​
    Schonborn, K. J. & Boegeholz, S. ​ (2009) 
    International Journal of Science and Mathematics Education7(5) pp. 931​-955​.​
    Details  WoS 
  • 2008 Conference Abstract
    ​ ​Fostering self-regulated learning in science education​
    Labuhn, A. S.; Boegeholz, S.   & Hasselhorn, M.​ (2008)
    International Journal of Psychology43(3-4) 
    Hove​: Psychology Press.
    Details  WoS 
  • 2008 Journal Article
    ​ ​Teacher self-efficacy and general pedagogical knowledge during teacher education​
    Schulte, K.; Boegeholz, S.   & Watermann, R.​ (2008) 
    Zeitschrift für Erziehungswissenschaft11(2) pp. 268​-287​.​ DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-008-0020-8 
    Details  DOI  WoS 
  • 2008 Journal Article
    ​ ​Fostering learning through stimulation of self-regulation in science lessons​
    Labuhn, A. S.; Boegeholz, S.   & Hasselhorn, M.​ (2008) 
    Zeitschrift für Pädagogische Psychologie22(1) pp. 13​-24​.​ DOI: https://doi.org/10.1024/1010-0652.22.1.13 
    Details  DOI  WoS 
  • 2007 Report
    ​ ​Schulpraxis: Biologie im Kontext: ​Erste Forschungsergebnisse​
    Bayrhuber, H.; Bögeholz, S. ; Eggert, S.  & Elster, D.​ (2007)
    Details 
  • 2007 Book Chapter
    ​ ​Bewertungskompetenz für systematisches Entscheiden in komplexen Gestaltungssituationen Nachhaltiger Entwicklung​
    Bögeholz, S. ​ (2007)
    In:​Krüger, Dirk; Vogt, Helmut​ (Eds.), Theorien in der biologiedidaktischen Forschung pp. 209​-220. ​Berlin: ​Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-68166-3_19 
    Details  DOI 
  • 2006 Journal Article
    ​ ​Education in Harz National Park – From Nature Experience to Education for Sustainable Development Der Nationalpark Harz als Bildungsort – Vom Naturerleben zur Bildung für eine nachhaltige Entwicklung​
    Bögeholz, S. ; Bittner, A. & Knolle, F.​ (2006) 
    Gaia15(2) pp. 135​-143​.​ DOI: https://doi.org/10.14512/gaia.15.2.13 
    Details  DOI 
  • 2006 Journal Article
    ​ ​Nature experience and its importance for environmental knowledge, values and action: recent German empirical contributions​
    Bögeholz, S. ​ (2006) 
    Environmental education research12(1) pp. 65​-84​.​ DOI: https://doi.org/10.1080/13504620500526529 
    Details  DOI 
  • 2006 Journal Article
    ​ ​Education in Harz National Park​
    Boegeholz, S. ; Bittner, A. & Knolle, F.​ (2006) 
    GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society15(2) pp. 135​-143​.​
    Details  WoS 
  • 2005 Journal Article
    ​ ​Von der waldbezogenen Umweltbildung zu einer waldbezogenen Bildung für eine nachhaltige Entwicklung – neue Wege für die Waldpädagogik ​
    Kohler, B.; Bittner, A. & Bögeholz, S. ​ (2005) 
    Schweizerische Zeitschrift für Forstwesen156(2) pp. 52​-58​.​ DOI: https://doi.org/10.3188/szf.2005.0052 
    Details  DOI 
  • 1999 Monograph
    ​ ​Qualitäten primärer Naturerfahrung und ihr Zusammenhang mit Umweltwissen und Umwelthandeln​ ​
    Bögeholz, S. ​ (1999)
    Wiesbaden​: Springer Fachmedien.
    Details 

Publication List

Filter

Active filter:
Fulltext:  No Fulltext

Type

Subtype

Date issued

Author

Project

Peer-Reviewed

Organization

Language

Options

Citation Style

https://publications.goettingen-research-online.de URI: /cris/rp/rp34398
ID: 0000000
PREF: default TOKEN:

0

Sort

Issue Date
Title

Embed

JavaScript
Link

Export

Activate Export Mode
Deactivate Export Mode

Select some or all items (max. 800 for CSV/Excel) from the publications list, then choose an export format below.